2009
2

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Autodesk 3ds MAX Design release 2010

april 2009

Inmiddels is 3ds Max Design toe aan versie 12 maar aangezien Autodesk de versienummering de laatste jaren synchroon laat lopen met jaartallen wordt deze release uitgebracht als 3ds Max Design 2010. 3ds Max Design 2010 heeft een vernieuwde interface, wat direct te zien is bij het opstarten van de 3D applicatie, maar verder zijn er honderden vernieuwingen doorgevoerd!

Nieuwe UserInterface

Net als alle overige 2010 producten is er een Quick Acces Toolbar te vinden linksboven in het scherm en een zogenaamd Application Menu of Menu Browser genoemd. En we zien nu ook in 3ds MAX de Ribbon of het Lint bovenin het scherm:

Real-time Render in Viewport

Wat direct opvalt zijn de nieuwe menu’s die zichtbaar zijn linksboven in elke Viewport. Met de meest linkse optie (plus teken) is bijvoorbeeld de Camera te selecteren zodat deze voorzien kan worden van een andere lens of bijvoorbeeld een scherpte/diepte effect. Maar ook de ViewCube en SteeringWheel vindt men terug in de kleine menu. Daarnaast is er een menu waarin men direct de Viewport kan aanpassen van bijvoorbeeld een perspectief naar een orthografische projectie of een 2D Viewport.

Met het derde menu kan men razendsnel de huidige weergave veranderen van bijvoorbeeld een draadmodel in een ingekleurd (shaded) model. Tevens zijn er in dit menu mogelijkheden om het licht, exposure control, ambient occlusion en shaduw aan te zetten in de viewport. De kwaliteit die er vervolgens getoond wordt is verbluffend. Bijna een real-time render in de viewport is het resultaat.


Ribbon

3ds Max Design 2010 heeft voor het eerst een Ribbon in de vorm van 100 nieuwe mogelijkheden op het gebied van ontwerpen. Op basis van een Editable Poly object kan de Ribbon tevoorschijn gehaald worden. Er zijn verschrikkelijk veel mogelijkheden bijgekomen om zeer snel selecties te maken om deze vervolgens te voorzien van een materiaal. Met de nieuwe Freeform Tools krijgt de gebruiker tal van nieuwe boetseermiddelen ter beschikking in 3ds Max. Handig om bijvoorbeeld een boom met takken snel aan te kunnen passen.


Containers

Figuur: Containers voor het werken met referentiebestanden

Werken met externe referentiebestanden in 3ds Max Design was altijd vrij lastig. Er waren mogelijkheden om vanuit een scene een object automatisch op te slaan als XREF maar indien het meerdere objecten waren dan werd dit snel erg lastig. De nieuwe Containers in 3ds Max Design zijn een compleet nieuwe methode van werken met reference objecten. Door een selectie te maken van objecten kan er op basis van deze selectie een container gemaakt worden. Staat deze container open dan zijn alle objecten die hierin geplaatst zijn zichtbaar. Zodra men de container dichtdoet verdwijnen de objecten automatisch. Door de container vervolgens nog te unloaden vanuit de scene neemt het aantal polygonen direct af. Kortom snellere laadtijden en een betere Viewport performance is het gevolg. Een container kan gedeeld worden met een andere gebruiker waarbij er controle is of die gebruiker de container wel of niet mag aanpassen.


Material Explorer

Figuur: de Material Explorer

Met de nieuwe Material Explorer in 3ds Max Design 2010 wordt het beheren en aanpassen van materialen erg eenvoudig. In een centraal dialoogvenster zijn alle gebruikte materialen zichtbaar en is tevens direct te zien aan welke objecten een materiaal is toegekend.


Mental Ray Rendering

Figuur: Mental Ray Shaders

Mental Ray in 3ds Max Design 2010 maakt ook nu weer een grote stap voorwaarts. Vanuit de Reveal rendering zijn er veel meer sliders beschikbaar om vrij gemakkelijk het aantal samples voor zachte reflecties en het breken van licht aan te passen. Deze sliders zijn exact hetzelfde als in Revit Architecture 2009 en hoger om maximaal compatibel te zijn.

De berekening van het indirecte licht (Final Gather) wordt in delen opgebouwd zodat men een beter beeld krijgt. Animatie flikkering wat ontstond in de vorige versie is opgelost door een nieuwe methode van Final Gathering. De nieuwe Multi/Sub shader is ideaal om random verschillende kleuren of texturen toe te kennen aan een groot aantal stoelen in een interieur of auto’s/bomen in een exterieur.

Het meest fantastische nieuws overigens op het gebied van Mental Ray is dat Mental Mill Artist Edition wordt meegeleverd. Hiermee kan men op een grafische wijze zelf Mental Ray Shaders samenstellen zonder maar enige kennis van programmeren te hebben. Deze shaders kunnen zowel in de Viewport gebruikt worden maar ook in de rendering.

2010 DWG Workflow

Dankzij de nieuwe mesh modeler in AutoCAD 2010 en Revit Architecture 2010 kan een DWG geëxporteerd vanuit 3ds Max Design 2010 omgezet worden naar een goed te bruiken Solid of Surface.

Creativity Extension

Ongeveer een half jaar geleden heeft Autodesk de Creativity Extension voor 3ds Max Subscribers geïntroduceerd. Uiteraard zitten al de mogelijkheden van deze uitbreiding in 3ds Max Design 2010. Samengevat is het nu mogelijk om 100 audiotracks te monteren in een animatie, kan men de ProOptimizer modifier gebruiken om complexe geometrie te vereenvoudigen en bieden meer dan 100 standaard Particle Effects snel toegang tot stromend water, rook, vuur enzovoorts.

Kortom: alles bij elkaar is deze release van 3ds Max Design 2010 echt de moeite waard. Totaal zijn er meer dan 350 vernieuwingen terug te vinden in de applicatie.

(door Jean-Pierre van Gastel C3A-3d MAX Design docent)


Vierdaagse basiscursus 3ds MAX Design bij C3A op donderdagen en vrijdagen 7, 8, 14 en 15 mei 2009

Jean-Pierre van Gastel, dé Autodesk Product Specialist Media & Entertainment van de Benelux, komt op deze vierdaagse cursus deze software in detail en op een heel praktijkgerichte wijze uiteenzetten.