Praktijkgerichte cursus visualiseren van Architectuur-projecten, 3D Conceptueel ontwerp en kwaliteitspresentaties.
Basiskennis CAD is wenselijk, maar geen voorkennis 3ds MAX vereist.
- C3A-Userclubleden: 180€/dag = 720€ (871.20€ incl. BTW)
- Niet-aangeslotenen: 240€/dag = 960€ (1161.60€ incl. BTW)
incl. lunch en cursusmateriaal
C3A-vierdaagse basiscursus 3ds MAX archief
Heel wat C3A-Userclubleden gebruiken al jarenlang 3D Studio aanvullend op hun AutoCAD en/of REVIT om de beste visualisaties van hun bouwprojecten te maken. Deze vierdaagse is bedoeld om via een aantal praktische oefeningen deze software zo efficiënt mogelijk te kunnen toepassen. Ook de interoperability met AutoCAD en Revit komt in deze cursus aan bod.
Deze cursus is bedoeld voor “AEC-ontwerpers” in de ruimste zin van het woord: de toegepaste oefeningen en voorbeelden komen uit de AEC (Architectuur, Engineering en Constructie-bouwwereld). Ondertussen is 3ds MAX eigenlijk Revit’s Best Friend geworden, zeker nu met de Autodesk Building Design Suites REVIT en 3ds MAX als één geheel gebundeld werd !
Docent/Lesgever voor deze cursus: specialist-ter-zake Jean-Pierre Van Gastel.
Programma
User Interface: verkennen van de uitgebreide 3ds Max Design User Interface
- Overview
- User Interface Componenten
- Viewports
- Command Panel
- Toolbars
- Quad Menus
- Viewport navigatie
File Input – Output: Het importeren, samenvoegen en koppelen van diverse CAD bestanden zoals onder andere Revit, AutoCAD, Sketchup, Inventor
- Projecten
- Samenvoegen van bestanden
- Importeren en exporteren van diverse bestanden
- File Linking met AutoCAD en Revit
Werken met 3ds Max Design: Leren werken met het Command Panel, het maken van selecties, groepen en werken met layers
- Units instellingen
- Object selecties
- Selectie filters
- Selectie sets
- Grouperen van objecten
- Werken met Layers
Transformeren van objecten: Verplaatsen, roteren en dupliceren binnen 3ds Max Design
- Move, Rotate, Scale
- Transform basepoint
- Coördinaat systemen
- Werken met Object Snaps
- Objecten uitlijnen
- Copy, Instance, Reference
- Het Array commando
Modificeren van objecten: Werken met de Modifier Stack in 3ds Max Design
- Basis gebruik van de Modifier Stack
- Navigeren in de Modifier Stack
- Uitleg en gebruik van verschillende conceptuele Modifiers
Basis conceptuele ontwerp mogelijkheden in 3ds Max Design: Leren werken met wat basis ontwerp technieken om snel een omgeving op te zetten
- Deuren en ramen
- Trappen en Railing
- Het aanbrengen van vegetatie
- Booleaanse bewerkingen
- Verschillende Shapes
- Bewerken van Shapes
- Shape Modifiers
Materialen en textuur mapping: Het gebruik van diverse materialen en textuur mogelijkheden in 3ds Max Design
- De Slate Materiaal Editor
- Materiaal soorten in 3ds Max Design
- Arch & Design materiaal
- Iray materiaal
- Verschillende map typo’s
- Mapping coördinaten
Camera’s: Leren werken met camera lenzen en verschillende camera shots
- Target en Free camera
- Gebruik van camera lenzen
- Scherpte diepte
- Perspectieven
- Het animeren van camera’s
Belichting: Leren werken met verschillende belichting scenario’s
- Photometrisch licht
- Daglicht systeem
- Exposure Control
- Light Lister
Animatie technieken: Verschillende animatie technieken variërend van keyframe tot pathanimatie
- Keyframe animatie
- Path constraint
- Curve Editor
Rendering: Werken met de verschillende render engines in 3ds Max Design
- Mental Ray renderengine
- Iray renderengine
- QuickSilver renderengine
- Bewaren van een gerenderd beeld en animatie
Op het web zijn er vele gerealiseerde voorbeelden beschikbaar (zie o.a. de Customer ShowCases bij Autodesk) , die een uitstekend beeld bieden van wat er allemaal mogelijk is. Na zo’n cursus hebben de cursisten ook een veel beter inzicht hoe deze presentaties precies gerealiseerd worden … Zie ook de 3ds MAX webpagina’s op de Autodesk-US-Website voor alle verdere details over deze software !