Autodesk Subscription

abonnement of "subscription"*

Haal het maximale uit uw ontwerptools met een Autodesk abonnement of "subscription" . Hiermee blijft u up-to-date en concurrerend, en hebt u toegang tot de rekenkracht van de cloud — met uiteenlopende mogelijkheden die zijn toegesneden op de individuele wensen van uw bedrijf. 

het Autodesk abonnement of "Subscription" biedt o.a.:

  • Directe toegang tot de nieuwste softwareversies
  • Betere mobiliteit en samenwerking met Autodesk 360 cloudservices 
  • Flexibele licentierechten die aansluiten op uw specifieke wensen
  • Schaalbare technische ondersteuning om snel problemen op te lossen

Neem voor nieuwe of extra Autodesk-licenties via de nieuwe abonnements-formule contact op met C3A via het contactformulier op de C3A-website of gewoon via een email met uw verwachtingen naar info@c3a.be .

Zie ook dit artikel c3a-wijzer/autodesk-aec-industry-collection-intro-en-einde-voor-nieuwe-perpetual-licenties van juni 2016, en deze Autodesk-boodschap die in maart/april 2017 door Autodesk gepubliceerd werd !!! 

“Autodesk Subscription” was de overkoepelende merknaam voor aparte service-groepen, maar vanaf begin 2016 spreken we over een Subscription of Abonnement op de Autodesk-software .  Permanente licenties met een "onderhoudsplan" zoals dat dan voorheen noemde, zijn ondertussen voorbij: de afgelopen jaren heeft Autodesk systematisch voor die licenties een switch of TradeIn naar Subscriptions geforceerd.   

Een Subscription of Huurabonnement op de  Autodesk Software is niet enkel het gebruiksrecht voor de software maar ook een kostenefficiënte manier om te waarborgen dat u altijd beschikt over de nieuwste versies van uw ontwerptechnologieën. Maar dat is nog niet alles. Dit biedt u extra gebruiksrechten en extra functionaliteiten. Dit systeem zorgt niet enkel voor de kost om up-to-date te blijven.


Belangrijkste Voordelen

De kenmerken van een Autodesk abonnement  kunnen worden onderverdeeld in enkele belangrijke categoriën: product upgrades, product extensies, het recht op het gebruik van eerdere versies, e-Learning, web support, exclusieve community hulpbronnen en voorrechten. De onderstaande lijst toont slechts de belangrijkste technische en zakelijke voordelen.


  • Steeds up-to-date met inbegrepen Upgrades: Dankzij een Autodesk abonnement beschikt u altijd over de nieuwste versie van uw ontwerp software. Product upgrades en extensies zijn automatisch beschikbaar via een download. Een upgrade is een commerciële versie van de software die de software uitbreidt of verbetert, en waarvoor Autodesk normaliter een vergoeding vraagt, maar dit is dus inbegrepen in het abonnement (of een nog actief onderhoudsplan).

     

  • Product Extensies: Inbegrepen in het Autodesk abonnement  heeft u het recht om Autodesk extensies voor het product te downloaden, die binnen de abonnementsperiode beschikbaar zijn voor de producten waarvoor uw abonnement van toepassing is. Een product extensie is een modulaire verbetering die niet interfereert met reeds bestaande opdrachten of bestandsformaten.

     

  • Blijven gebruiken van voorgaande versies: Autodesk-abonnees beschikken het rechten om eerdere versies van Autodesk-software te gebruiken, ook ná het installeren van een upgrade. U kunt midden in een project upgraden, wetende dat uw workflow niet zal worden beïnvloed. Een andere situatie is dan men na de aanschaf van een extra, recentste licentie ook een voorgaande versie kan gebruiken uit compatibiliteitsredenen met bijv. de werkposten in het buro of met allerlei randapparatuur. Mits een Autodesk abonnement of nog actief onderhoudsplan is het toegestaan om meerdere Previous Versions op dezelfde PC te installeren, maar u mag nooit het aantal licenties overschrijden waar u recht op hebt én u mag maximum tot vier releases terug gebruiken. Als u bijv. één Full AutoCAD of Revit release 2024 Subscription hebt, dan mag u naast deze versie 2024 OOK de versie 2023, 2022, 2021 en 2020 installeren en actief houden op dezelfde PC, maar u mag maximaal één AutoCAD of Revit tegelijk gebruiken. 

     

  • e-Learning: e-Learning biedt interactieve lessen, die u in uw eigen tempo kunt volgen. Een Autodesk gebruiker met een Autodesk-account en een actief abonnement heeft toegang tot de e-Learning-module die beschikbaar is op grond van de voorwaarden van het contract. De lessen bevatten praktijkoefeningen, software simulaties, en data sets waarmee de gebruiker in zijn eigen toepassing kan proberen te werken. U heeft toegang tot de productcatalogi van e-Learning via de koppeling e-Learning in uw Autodesk-account, of direct vanuit uw bureaublad via subscription-aware geschikte producten.

     

  • Technische ondersteuning: een extra voordeel van het Autodesk abonnement is de technische ondersteuning, met toegang tot een beveiligde website waar u technische vragen kan voorleggen aan ondersteuningsmedewerkers van Autodesk. Vragen worden doorgestuurd naar Autodesk-technici, die deze via het web en per e-mail beantwoorden.

     

  • Thuisgebruik of "Home Use": met rechten voor thuisgebruik kan er onder bepaalde voorwaarden een licentie worden geïnstalleerd op de thuiscomputer van een medewerker, naast de licentie die al is geïnstalleerd op de computer van die medewerker op kantoor. Dat betekent dat u als licentiehouder van de software een tweede kopie van de software op een andere locatie dan uw normale kantoor of werkplek mag installeren. Tot ‘tweede locatie’ tellen ook computers die bij uw medewerkers thuis staan, of op de personal computers van uw medewerkers. We maken u er echter attent op dat, wanneer u de software op een tweede computer installeert, u deze alleen mag gebruiken voor werk dat gerelateerd is aan de interne behoeften van uw zaak, of voor de persoonlijke training en opleiding van uw medewerkers. Dit recht op Thuisgebruik geldt slechts zolang de software in kwestie deel uitmaakt van een abonnement of onderhoudsplan, en slechts voor de licenties die onder de dekking vallen van uw abonnement of onderhoudsplan.
    De Home Use Licentie mag enkel gebruikt worden door dezelfde persoon als de primaire licentie, mag niet gelijktijdig in gebruik zijn met de primaire licentie én mag niet gedeeld worden met anderen. Eén SingleUser licentie (ook via Subscription) is dus een gebruiksrecht voor één persoon, die dit zowel op kantoor als op z'n computer thuis of op zijn portable kan en mag gebruiken, uiteraard maar op één toestel tegelijk ... Een activatie is zelfs mogelijk op drie apparaten!

     

  • Vereenvoudigd licentiebeheer: Dankzij het Autodesk abonnement blijft uw budgettering voorspelbaar. U weet vooraf hoe veel u jaarlijks zult besteden aan uw gelicenseerde Autodesk software - en kunt ervan zeker zijn dat één vast bedrag per licentie een automatische toegang tot alle upgrades en extensies tijdens de looptijd van uw abonnement zal waarborgen.
     
  • extra Autodesk-account voordelen:  met een Autodesk-account kunt u de toegang van gebruikers tot producten en services, productupdates, verlengingen van abonnementen en cloud-credits beheren.  Via een abonnement geniet u van nog meer Cloud-voordelen dan wat Autodesk 360 standaard al te bieden heeft, o.a. meer opslagcapaciteit en toegang tot Autodesk® 360 cloud enabled services zoals bijv. rendering, energieanalyse, ontwerpoptimalisatie, betrouwbare samenwerking en meer...

     

  • extra Cloud Credits:  een Autodesk-account via een abonnement is ook vereist om extra Cloud Credits (voor specifieke extra faciliteiten) aan te schaffen.  U hebt een Autodesk abonnement via C3A, en geinteresseerd om extra Cloud Credits aan te schaffen ? Vraag ernaar bij C3A !

     


nog enkele aandachtspunten ivm TERM-based Subscriptions:

  • Bij een TERM-licentie is het toekennen van een Named User verplicht, voor een extra licentie en nieuwe activatie moet de Contract Manager een extra Named User aanmaken via de Autodesk Account.
  • Een Contract Manager of een Shared User (dit is een user met bv mailadres info@... ) mag NIET meer worden gebruikt bij activatie van een licentie, dit moet een Named User met persoonlijke naam en email-ades zijn.
  • Een toestel met een TERM-licentie moet minstens éénmaal per 30 dagen geconnecteerd zijn met het internet, anders stop de activatie. 
  • Op geregelde tijdstippen controleert het licentiesysteem ofdat een bepaalde licentie toegekend aan één persoon niet tegelijk op méér dan één toestel gebruikt wordt. ALS dit zo geregistreerd wordt, dan wordt dit meteen vastgesteld als illegaal "overuse" ... en dan reageert Autodesk daar  (automatisch)  op.  Maar ... als bij zo'n tussentijdse controles van de licentie vastgesteld wordt dat de Subscription End Date "vervallen" is, dan wordt de licentie gedesactiveerd en stopt ook de software met werken ! Vandaar ook best om op tijd, voor de vervaldatum, de licenties te laten hernieuwen of verderzetten.
  • Het gebruik van licenties overheen verschillende firma’s is niet toegelaten.  Iedere firma moet zijn eigen contract hebben.  Uitzonderingen zijn te bespreken met Autodesk.

en specifiek ivm NLM of MultiUser versies: dat is in aug. 2023 helemaal afgelopen 



Fig.: overzicht van het Autodesk Cloud Credits aanbod.

Het Autodesk Subscription Center -> Autodesk Account

De webpagina van het Subscription Center is vanaf de release 2016 omgebouwd tot de Autodesk Account website:  https://accounts.autodesk.com/ 

Indien u reeds bent aangemeld als Subscription Contract Manager (van voorheen) heeft u uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Uw gebruikersnaam is normaliter het e-mail adres dat u heeft gebruikt bij het aanmaken van uw contract. Als Contract Manager heeft u normaal vanwege Autodesk een e-mail met uw login en wachtwoord ontvangen, samen met een persoonlijke toegangs-url.

Indien u niet de Contract Manager bent is het mogelijk om via InfoCenter in het Help menu direct vanuit uw Autodesk product toegang te krijgen tot uw Autodesk-account. Schakel het InfoCenter in als u artikelen en tips direct op uw bureaublad wilt ontvangen. Eventueel heeft u een e-mail uitnodiging van uw Contract Manager (de persoon die in uw bedrijf verantwoordelijk is voor het beheren van de licenties van Autodesk software ) nodig om toegang te krijgen tot uw Autodesk-account.

Er is een hulp-webpagina bij Autodesk beschikbaar als u niet meteen erin slaagt om in te loggen, maar als u niet enkel uw paswoord kwijt bent, maar ook u eigen uw login niet kent (bijv. omdat u die welcome-email van Autodesk kwijt gespeeld bent), neem dan contact op met C3A. Wij kunnen normaal wel achterhalen welk email-adres voor uw account opgegeven werd.


Aanschaf en verlengingsproces

Een Autodesk abonnement kan aangeschaft worden per jaar of voor meerdere jaren ineens.  Per maand kan enkel rechtstreeks via de Autodesk Webstore, maar dat kost per tijd meteen véél meer dan een abonnement per jaar. Een dergelijk huurabonnement biedt de flexibiliteit om kosten te beheren zonder vooraf te investeren in een licentie of een verbintenis op lange termijn aan te gaan. In sommige gevallen kunt u de kosten van een softwarehuurabonnement aan uw klant factureren, waardoor het gemakkelijker wordt om softwarekosten te behandelen als bedrijfskosten in plaats van kapitaaluitgaven. Voor stand-alone licenties zoals AutoCAD LT, Revit LT, AutoCAD Revit LT Suites, de "gewone" full AutoCAD maar ook de AEC Collection is deze Subscription of abonnements-formule vanaf 1 febr. 2016 de énige manier om nog nieuwe of extra licenties aan te schaffen.   

Indien extra licenties in een Autodesk Contract erbij komen, dan wordt meestal een verrekening CO-TERM voor die extra licenties voorgesteld, zodat alle licenties onder één contract met eenzelfde hernieuwdatum vallen; aldus moet maar één keer per jaar aan de hernieuwing gedacht worden. Vóór afloop van het contract, kunt u kiezen voor een verlenging van uw abonnementen. U kunt echter ook kiezen voor een verlenging van een Subscription Termijn van meerdere jaren. Meerjarencontracten komen in aanmerking voor prijsbescherming voor de duur van het contract.

OPGELET: de verlenging van een Subscription moet OP TIJD gebeuren !

Voor de afloop van het contract stuurt C3A een uitnodigingsmail met een concreet voorstel voor de verderzetting van zo’n abonnement of subscription. Vanaf 90 dagen voor de vervaldatum van het contract kan de verlenging al geregeld worden, maar als men de vervaldatum overschrijdt zonder bevestiging dat men hernieuwd heeft en de verlenging is niet op tijd bij Autodesk administratief verwerkt, dan bent u onherroepelijk te laat, en is een nieuwe (duurdere) licentie vereist om in de toekomst up-to-date te blijven. De verderzetting of renewal van een Subscription VOOR de vervaldatum is goedkoper dan een nieuw Subscription !  


Meer info ?

 

Neem contact op met C3A

  • Voor meer info ivm de Cloud Credits, neem ook eens het artikel "c3a-wijzer/autodesk-360-met-extra-cloud-credits" door in C3A-Wijzer ...

     

  • Opgelet: in de loop der tijd brengt Autodesk alle aanschafmogelijkheden voor nieuwe softwarelicenties over naar de abonnementen-formule. Na 31 januari 2016 kunt u geen nieuwe permanente licenties voor afzonderlijke softwareproducten (zoals AutoCAD LT) meer aanschaffen. De aanschaf van nieuwe eeuwigdurende (=permanente) licenties met onderhoudsplan voor Autodesk Building Design  Suites bleven nog bestaan tot aan het bouwverlof van 2016 (10 juli 2016), maar daarna is voor nieuwe ef extra licenties enkel nog de abonnements-formule voor een maandelijkse, driemaandelijke of jaarlijkse termijn (of meerdere jaren ineens) beschikbaar.

     

  • Neem voor nieuwe of extra Autodesk-licenties via de nieuwe abonnements-formule contact op met C3A via het contactformulier op de C3A-website of stuur gewoon een email met uw verwachtingen naar info@c3a.be

     

  • Zie ook dit artikel c3a-wijzer/autodesk-aec-industry-collection-intro-en-einde-voor-nieuwe-perpetual-licenties van juni 2016,  en deze Autodesk-boodschap die in maart/april 2017 door Autodesk gepubliceerd werd, ivm de mogelijke switch van een onderhoudsplan naar een Subscription ...  !

     

 

Hierbij nog enkele verwijzingen naar meer info op de Autodesk websites: