C3A Wijzerartikel
Dit artikel verscheen in de C3A wijzer
C3Admin-Extensies 2011 voor Bestek en Meetstaat
Al meer dan twintig jaar wordt bij C3A een specifieke C3A-methodiek toegepast met Microsoft Office voor het geïntegreerd uitwerken van bestekken en meetstaten. Deze werkmethodiek, die vooral gebaseerd is op het goed gebruik van Word en Excel conform een vast omlijnd afsprakenstelsel, is ondertussen sterk verspreid onder de meer dan drieduizendzeshonderd C3A-Userclubleden en is ongetwijfeld dé meest toegepaste “lastenboek-methodiek” bij bouwprofessionals in Vlaanderen. Via onze partner Tase te Brussel wordt deze module ondertussen ook dé toonaangevende oplossing in het franstalige landsgedeelte. Met de ingrijpende vernieuwing bij de nieuwe release C3Admin 2011 zullen deze modules ongetwijfeld een nog prominenter rol gaan spelen bij vele architect-ontwerpers.
De recente vernieuwing van Microsoft Office (2007/2010) was voor C3A een gepaste gelegenheid om de C3A-Extensies een stap verder uit te bouwen. Bij deze nieuwe versie valt de vroegere Office XP/2003 wel uit de boot, o.a. omdat we sterk inspelen op de recentere XML-techniek en Ribbon-besturing in Office, maar deze C3Admin 2011 is misschien wel dé motivatie voor allen die nog met zo’n oude Office werken om dit nu meteen te vernieuwen naar Office 2010 !
In dit (uitgebreide) artikel zetten we vooreerst nog eens het concept uiteen van de C3A-Werkmethodiek voor Bestek & Meetstaat. We zetten ook nog even kort de voordelen van deze benadering op een rijtje. Tenslotte eindigen we met een overzicht van de nieuwste functionaliteiten en optimalisaties in onze C3Admin-Extensies 2011. De belangrijkste uitbreiding in de nieuwste release is ongetwijfeld de ingebouwde techniek om de ProjectInfo op een eenvoudige maar efficiënte manier (via XML) vanuit een Excel .xlsx bestand over te hevelen naar alle project-documenten, niet enkel in de bestekken en meetstaten, maar ook in alle brieven en formulieren … én projectinfo in AutoCAD en REVIT …
Concept
Fig.: bestek en meetstaat als een onderdeel van een ruimer geheel …
Bij de uitwerking van bouwprojecten, vanaf het ontwerp t.e.m. de uitvoering, vormen de ontwerpschetsen en uitvoeringstekeningen nog steeds de basis voor de aanvullende beschrijvingen. Bij deze aanvullende beschrijvingen worden in woorden en zinnen heel wat zaken beschreven die moeilijk te tekenen vallen (zoals uitvoeringsmodaliteiten en technieken, matariaalsamenstellingen en kleurgebruik, kwaliteit van de uitvoering, enz. ), terwijl de kwantiteit of hoeveelheden in meettabellen (zowel in detail én samenvattend) opgemaakt worden. Deze meetstaten bevatten heel wat details die nog steeds niet getekend worden, en die samen met de tekeningen een volledig lastencohier moeten vormen. Die meettabellen vormen ook de basis voor administratieve toepassingen, zoals prijsberekeningen, prijsvergelijkingen bij aanbestedingen, vorderingstaten, enz.
Fig.: C3A-werkmethode bij de opmaak van lastenboeken, al méér dan 20 jaar gebaseerd op een optimaal gebruik van Word en Excel, begeleid door C3Admin-Extensies als automatisatietools die onze bestekteksten en meetstaten conform de richtlijnen helpen opbouwen.
De administratieve C3A-Extensies zijn uitbreidingen op de basissoftware Word en Excel. Deze C3A-Modules omvatten vooral een werkmethode en handige automatismen om de bouwdata vlot op te maken en te verwerken. Inmiddels zijn de C3A-Extensies dan ook uitgegroeid tot een onmisbare tool bij de informatisering van de bouwvoorbereiding. Het gros van de actieve ontwerpers in Vlaanderen doet beroep op de C3A-Extensies voor de geautomatiseerde opmaak van bestekken en meetstaten, maar ook voor de gestructureerde opbouw van hun CAD-tekeningen conform duidelijke afsprakenstelsels. Op die manier evolueren deze extensies -vandaag in Vlaanderen, en stilaan ook in Franstalig België- tot een heuse gebruikers-standaard.
Bestekken met Word
Fig.: de bestek-knoppen als onderdeel van de C3A-Word-Ribbon.
De C3A-methodiek bij het opmaken van beschrijvende bestekteksten is vooral gebaseerd op het goed gebruik van Stijlen en Outlining in Word, en bij deze release 2011 zijn daar ook Bladwijzers (of Bookmarks) bijgekomen. Bij goed voorbereide bestekteksten kan men in de Outline View alle artikels schrappen die niet van toepassing zijn, en nu kan men nog veel gemakkelijker via de C3A-Bladwijzers eenvoudigweg enkel de artikels selecteren die nodig zijn. Via de outlining-techniek met verschillende headings of kopregels kan men bovendien heel gemakkelijk specifieke artikels in de basisbestektekst via de structuur terugvinden. Na de selectie van de gewenste artikels moet men de teksten nog verder in detail nazien en bijwerken. Diverse stijlen laten toe hierbij heel efficiënt te werken.
In de C3A-Bestek-ribbon zijn diverse automatismen samengebracht. Een beknopt overzicht van enkele functionaliteiten:
- Nieuw Bestek: start een nieuw document gebaseerd op het besteksjabloon, waarbij dan ook meteen een basisbestek kan gekozen en/of gekoppeld worden.
- Bestek Analyseren: controleert een bestektekst voor wat betreft het gebruik van stijlen en nummering. Deze tool zal de bestektekst van de nodige bladwijzers voorzien, zodat er een bestekstructuurvenster getoond kan worden.
- BestekStructuur: Opent het bestekstructuurvenster met een hiërarchische uitklapbare lijst van alle artikels, gebaseerd op de bladwijzers (die via de Bestek Analyse voorbereid werden).
- Verschillende Tools voor specifieke opdrachten, zoals opmaken van meeteenheden, invoegen van volgnummers, opmaken van merkinfo.
- Stijlen: hulpknop om bepaalde tekstdelen (zoals Ofwel, Facaltatieve of Keuzeteksten) op een specifieke wijze formatteren. Stijlen als “OFWEL” en "FACULT" duiden via een opvallende kleur aan dat er een keuze moet gemaakt worden ; waar in een tekstdeel een keuze moet gemaakt worden tussen verschillende opties, zijn deze in een opvallende rode textStyle "OptieChar" geformatteerd, en waar iets moet ingevuld worden zijn 3 rode asterisken aangebracht.
- Tools om een inhoudstabel voorin de bestektekst en een artikeltabel (ter voorbereiding van de meetstaat) achteraan de tekst automatisch op te maken.
- Meetstaat : om volautomatisch een detailmeetstaat-skelet te genereren gebaseerd op alle artikels uit het actieve bestek
- Een help-knop: wellicht dé belangrijkste Tool, want hiermee wordt een uitgebreide interactieve help opgeroepen die de werkmethodiek én alle tools nog eens in detail uiteenzet.
Heel wat modelbestekteksten zijn zo goed mogelijk vóór-geformatteerd om het gebruik ervan te vergemakkelijken, en eigenlijk kunnen alle bestekteksten (uiteraard ook uw eigen teksten) via de BestekAnalyse-tool gemakkelijk geprepareerd worden om conform de werkmethodiek ingeschakeld te worden.
Meetstaten en Vorderingstaten met Excel
Fig.: meetstaat-onderdelen
De werkmethodiek bij het opmaken van een detailmeetstaat is gebaseerd op artikellijsten, die al of niet uit het bestek afgeleid werden. Een meetstaat kan ook gewoon op een modellijst artikels gebaseerd worden, zonder dat er al een bestek opgemaakt werd, om dan later aan de hand van de uitgewerkte artikels automatisch een bestektekst te laten samenstellen. De detailmeetstaat wordt zo opgemaakt dat via specifieke formules volautomatisch een gelinkte samenvatting ervan kan samengesteld worden.
Aanvullend op de samenvattende meetstaat zijn heel wat voorzieningen getroffen om prijsaanvraag-formulieren, kostenramingen en prijsvergelijkingen automatisch op te maken. Zo kan op een vlotte manier vanuit een referentie-prijslijst een kostenraming gemaakt worden. Extra automatismen bieden de functionaliteit om gemakkelijk prijsvariantes van verschillende aannemers te berekenen. Vanuit de samenvattende meetstaat kan ook een Vorderingstaat gegenereerd worden, die alle administratieve formulieren die hierbij verwacht worden in één overzichtelijk Excel-werkboek combineert.
Tijdens onze C3A-Workshops en cursussen komen specifieke technieken met de artikellijsten aan bod, evenals de mogelijkheden om met meerdere detail- en samenvattende meetbladen te kunnen werken. Ook het tussenschuiven van gekoppelde artikels in de detail- én samenvattende meetstaat vraagt blijkbaar wat extra uitleg. Dat iedereen naar wens extra eenheden kan toevoegen, weten de meeste gebruikers al, maar wat met "artikels" en "subartikels" bedoeld wordt, wordt wel duidelijk tijdens de C3A-Infosessies. Automatisch in Word het bestek te laten samenstellen nadat de meetstaat vanaf een artikellijst vooraf gemaakt is, vraagt wel de nodige voorbereiding, want uiteraard moeten de artikelnummers in het modelbestek overeenkomen met de artikelnummers in de meetstaat !
Waarom MS-Office met C3A-Extensies?
Standaardsoftware Word en Excel als basis.
We moeten al vele jaren niet meer uitleggen waarom we Microsoft Word en Excel gebruiken als instrumenten om teksten en berekeningen te maken, ipv bijv. WordPerfect en Lotus 123. U gebruikt toch ook Word en Excel ? Naast de specifieke C3A-Tools blijven natuurlijk alle functionaliteiten van Word en Excel beschikbaar. Zo kan men via het gebruik van templates gemakkelijk een geuniformiseerde bureau-eigen pagina-opmaak garanderen: lettertypes, grootte, stijl, enz… Daarnaast blijven allerlei standaardfuncties beschikbaar zoals spellingscontrole, zoekmechanismen, opmaakroutines, … Een goed inzicht en gebruik van MS-Office is trouwens ook heel nuttig voor alle andere kantooradministratie zoals werfverslagen, standaardbrieven, facturatie… Bovendien is zowat elke PC standaard uitgerust met deze basissoftware en vergt het gebruik van deze tools ook geen extra (software-)investering!
Nood aan standaarden voor uitwisseling.
Dankzij email en internet zet de digitalisering zich steeds verder voort. Een gemakkelijke en snelle uitwisseling van digitale bouwdata zoals bestek en meetstaat wordt dan ook steeds belangrijker. Het spreekt voor zich dat voor iedereen beschikbare standaarden zoals Word en Excel onovertroffen zijn op vlak van uitwisseling van digitale bouwdata. Zeker indien men met andere partijen samenwerkt met dergelijke dynamisch aanpasbare bestanden, is Office een dankbare standaard.
In België bestaat niet zoiets als een verplichte norm voor de opmaak van lastenboeken of CAD-tekeningen. Dit leidt tot problemen bij de uitwisseling van deze informatie tussen bouwprofessionals. De steeds duidelijker geformuleerde C3A-Afsprakenstelsels omtrent de opmaak van deze digitale bouwdata kunnen er zeker toe bijdragen dat deze uitwisseling in de toekomst efficiënter kan verlopen en dat vele “leveranciers” van bestekteksten rekening houden met de toegepaste werkmethodes van de gebruikers.
Modelbestekteksten beschikbaar via het luik C3A-Materials op C3A.net.
Via C3A.Net zijn heel wat modelbestekteksten beschikbaar netjes opgemaakt en geformatteerd conform de C3A-Bestekmethodiek. Deze bestekken betreffen zowel neutrale lastenboeken als fabrikant-typische beschrijvingen.
Via C3A.net kunnen alle gebruikers de neutrale bestekteksten van de Regie der Gebouwen (de RG904n en RG904f) alsook het bestek van de VMSW (de B-2005) of de SWL (Société Wallonne du Logement ) conform de C3A-Bestekmethodiek downloaden.
Daarnaast vindt u onder het luik C3A_Materials ook een overzicht van een groeiend aantal bouwfabrikanten die hun productteksten conform onze C3A-werkmethode beschikbaar stellen. Deze bestekteksten zijn volledig klaar voor gebruik beschikbaar. Op die manier kunnen ontwerpers en ingenieurs deze data onmiddellijk in hun lastenboeken integreren.
Fig.: C3Admin-opties
C3A-Tools aanvullend op Word en Excel zorgen voor een specifieke applicatie!
De C3A-Tools bevatten een aantal werkmethodes, routines en stijlen om het aanmaken van bestekken in Word en meetstaten in Excel te automatiseren. Dit geheel vormt aanvullend op Word en Excel een heel specifieke applicatie om bestekken en meetstaten optimaal te verwerken. Om de conformiteit tussen bestek en meetstaat te garanderen is in het systeem een methodiek van automatisch gegenereerde volgnummers ingebouwd. Op die manier kan men vlug checken in hoeverre met iedere beschrijving in het bestek daadwerkelijk een artikel in de meetstaat overeenstemt en omgekeerd. Door gebruik te maken van een vaste codering garanderen we ook dat in ieder bestek iedere artikelcode overeenkomt met eenzelfde inhoud. Zowel in de modelteksten van de Regie der Gebouwen, de teksten van de VMSW als bij de Neutrale Bestekteksten van het NAV wordt eenzelfde codestructuur gehanteerd (xx.xx.xx) alhoewel de codering zelf niet overeenkomt. Welke codering gebruikt wordt, is voor de C3A-Methodiek eender alhoewel het duidelijk is dat een uniforme afspraak daaromtrent zeker zijn voordelen zou hebben !
C3A-Opleidingen
De regelmatig georganiseede C3A workshops en cursusdagen rond deze C3A-bestekmethodiek zijn zeker een extra motivatie voor deze oplossing. Op die manier kan men kennismaken met enkele bijzondere tips & trics om deze techniek nog beter te beheersen. De workshops zijn eveneens een uitstekend klankbord om eens met uw collega’s van mening te wisselen rond het gebruik van deze tools. Bovendien is dit het ideale forum voor de verdere ontwikkeling van deze C3A-Extensies. Op die manier kunnen we deze tools steeds verder blijven ontwikkelen in functie van de behoeften van onze C3A-Userclubleden.
Belangrijkste Vernieuwingen in C3Admin 2011
Algemene opzet
De voorgaande programmatuur nog opgemaakt voor Office XP/2003 die vooral bestond uit aparte macro’s in Visual Basic, werd aangepast naar Office 2007 / 2010 via complete herprogrammatie in C# (C sharp) als constant beschikbare COM-AddIn of COM-invoegtoepassing. Bij de opzet werd ook grondig rekening gehouden met Windows - en disk-organisatie, Netwerk-opzet met instelbare configuratie qua disklokaties (met gedeelde instellingen en gebruikers-settings), die via een reeks Opties globaal voor de Word- en Excel-toepassing instelbaar is.
Dit geheel resulteert in één c3admin.setup.exe , die geschikt is voor zowel voor Windows XP (sp3), Windows Vista (sp1) en Windows 7 (32/64 bit), én Office 2007/2010 (zowel Engelstalig, Nederlandstalig en Franstalig). Om de meertaligheid te ondersteunen werd intern in het systeem zoveel mogelijk in universeel Engels gecodeerd, met vertaaltabellen naar de Nederlandstalige en Franstalige versies.
Fig.: overnemen van de projectinfo in een Excel-document
Fig.: selecteren van het actieve project
Fig.: project-gebonden documenten als sjablonen beschikbaar
Project-info integratie
Een uiterst handige nieuwe tool is de Projectinfo-integratie, niet enkel in bestek en meetstaten maar beschikbaar voor alle Word en Excel-documenten,. Via dit systeem kan alle gewenste projectinfo overgenomen worden vanuit de projecten-database in om het even welk document: de knop Projectinfo opent een Projectinfo-venster waarin kan gebladerd worden naar een of ander gegeven ivm het bouwproject, de bouwheer, de aannemers, enz., waarna deze data in het actieve Word- of Excel-document kan ingevoegd worden door erop te dubbelklikken.
Bij het selecteren van het project wordt alle projectgebonden data van dat specifiek project overgenomen in een XML-pakketje en geïntegreerd in de actieve word.docx of excel.xlsx , waarbij alle gewenste info als variabele velden in het document kan ingevuld worden. Dit is wegens allerlei redenen geen permanente link, maar het eenvoudigweg overhevelen van de projectinfo in het actieve document. Daarom is ook een Velden Bijwerken knop voorzien, zodat de projectinfo kan bijgewerkt worden indien de info in de projectdatabase zou veranderen.
De voorgestelde projecten-database in Excel is met een aantal slimme Excel-technieken uitgebouwd, zodat de meeste projectinfo heel gestructureerd kan opgebouwd worden. Maar de projectinfo-integratie tool in de C3Admin-Extensies is zo flexibel gemaakt dat eigenlijk om het even welke Excel-lijsten hiervoor kunnen ingeschakeld worden. Uiteraard blijft het nuttig om de door C3A vooringestelde database met de voorzien velden te gebruiken en daar uw eigen data in te copiëren, want dat zijn meteen ook alle voorbereide brieven, formulieren, AutoCAD en REVIT Titelhoeken, enz., klaar voor gebruik !
Meer info over deze projects.xlsx kan je lezen in een volgend artikel in C3A-Wijzer.
Project-sjablonen
Om deze projectdata-integratie te illustreren werden alle mogelijke brieven en formulieren klaar voor gebruik ingevuld met alle variabele projectinfo.
Als men dan éénmalig een project selecteert (dat aldus het actieve project wordt), dan kan men uit de ruime selectie van voorbereide brieven en formulieren gewoon de gewenste documenten selecteren via de C3A-Gebruikersjablonen-selectie, en dan is elk document dat geopend wordt meteen met de juiste projectinfo ingevuld !
Fig.: Opmaak bestek via selectie ipv via eliminatie
Fig.: automatische opmaak nieuw artikel
Fig.: automatisch toevoegen van volgnummers
C3A-Extensies 2011: Bestek
Bij deze recentste versie zijn een aantal extra functionaliteiten en optimalisaties doorgevoerd. Hierbij een beknopt overzicht van de recentste vernieuwingen.
De meest opvallende vernieuwing bij de bestek-werkmethodiek is ongetwijfeld de methode om de bestekartikels via selectie in de C3A-Bladwijzers-structuur te selecteren ipv in de Outlining-structuur te elimineren wat niet gewenst is. Om dit mogelijk te maken werd een ingenieuze Bestek-analyse-tool uitgewerkt die automatisch in een basisbestek deze bladwijzers opmaakt, zodat bij het uitwerken van een nieuw bestek deze selectiemethode mogelijk wordt.
Bij deze selectie kan in om het even welke volgorde artikels geselecteerd (of gedeselecteerd) worden, de tool schuift de artikel op de gewenste positie in de tekst . Dit kan zowel in een normaal werkzicht, maar ook in een Outline-view gebeuren.
Om deze methodiek vlot te laten verlopen wordt een nieuw bestekdocument gekoppeld aan een geanalyseerd basisbestek uit de bestekteksten-bibliotheek, zodat ook bij bewerkingen achteraf vlot artikels kunnen bijgeselecteerd worden naar wens.
Vanuit het bestekstructuur-overzicht kan via de optie Nieuw Artikel een extra artikel opgemaakt worden, dan dan automatisch ook een meetcode, volgnummer en desgewenste een volledige artikelstructuur meekrijgt conform de afspraken.
Automatisch volgnummers toevoegen
Deze tool zorgt voor een automatische opname van sequentiële volgnummers doorheen de volledige bestektekst. Telkens in een artikellijn effectief meetcodes vermeld staan, wordt automatisch een nieuwe paragraaf toegevoegd, geformatteert in de stijl “SpecsSequence” en wordt de tekst “Volgnr. : {seq nr}” ingevoegd. Indien reeds volgnummers in een tekst aanwezig zijn, zal deze tool vooreerst alle bestaande volgnummers verwijderen en vervolgens alle volgnummers één voor één toevoegen.
Deze tool is bijvoorbeeld uitermate geschikt om automatisch volgnummers toe te voegen aan uw eigen opgemaakte basisbestekteksten (in de door C3A voorbereide voorbeeldteksten van de RG904 en de VMSW-teksten staan die er al in). Dankzij deze volgnummers is vervolgens een makkelijk controlemechanisme beschikbaar om te checken of alle gemeten posten in de meetstaat ook zijn omschreven in het bestek en vice versa.
Fig.: automatische meetstaat-voorbereiding vanuit het bestek
Genereer automatisch de Meetstaat
Via de Meetstaat-tool in de Bestek-ribbon wordt volledig automatisch een artikellijst én het skelet van de detailmeetstaat met blanco meetlijnen opgemaakt in een nieuw Excel-werkboek.
Ipv deze tool te gebruiken kan men nog steeds (zoals voorheen) eerst zelf de artikellijst opmaken in het bestek, dan deze lijst copiëren naar het Windows Clipboard, om het dan in een Artikellijst in te plakken in de meetstaat-bibliotheek. Daarna moet dan ook nog de detailmeetstaat opgebouwd worden aan de hand van deze artikellijst. Maar nu kan dit allemaal samen in één beweging via deze nieuwe tool …
C3A-Extensies 2011: Meetstaat
De werkmethode bij het opmaken van meestaten is eigenlijk niet echt veranderd met deze nieuwe release, maar er zijn toch een reeks optimalisaties doorgevoerd op basis van de feedback die we gekregen hebben tijdens onze recentste workshops. Vooral bij het genereren van een samenvatting en het maken van een prijsvergelijking (met gewijzigde hoeveelheden) zijn een aantal extra mogelijkheden beschikbaar. Ook de koppeling tussen detailmeetstaat en samenvatting alsook technieken voor een visuele controle van gebruikte formules zijn verder uitgebouwd in deze recentste versies.
Formule berekening lijntotaal
Fig.: traceren totalen in een detailmeetstaat
De formule voor de berekening van de lijntotalen in de detailmeetstaat werd al in de versie 2008 bijgestuurd. Waarbij vroeger de formule “lijntotaal” als nieuwe formule werd gedefinieerd en toegevoegd aan Excel (mfunc.xla) is nu geopteerd om deze formule te definiëren op basis van standaard gekende functies binnen Excel. Dit geeft het grote voordeel dat bij doorsturen van een detailmeetstaat in Excel naar een aannemer, deze aannemer de lijntotalen kan lezen op basis van deze formules en geen omzetting naar platte waardes (of doorgeven van mfunc.xla-bestand) nodig is. De formule die nu gebruikt wordt, vindt u terug in de ini-file van de meetstaat-extensies.
Visuele controle artikeltotalen
Zowel bij de Detail-meetstaat als bij de Samenvattende-meetstaat is een knop “Traceer Totalen” toegevoegd die het mogelijk maakt op een snelle manier visueel te controleren of het bereik voor de sommering van de lijntotalen correct is geformatteerd. De onderstaande screenshot maakt het gebruik van deze visuele controle duidelijk.
Fig.: samenvatting herzien
Artikel bijvoegen nadat samenvatting is gemaakt
Eenmaal vanuit de detailmeetstaat de samenvattende meetstaat is gemaakt, kunnen ook achteraf nog nieuwe artikels aan de detailmeetstaat worden toegevoegd. Het volstaat om nadien nogmaals op de knop “samenvatting” te klikken om de extra artikels toe te voegen aan de samenvatting. Bijgaande dialoogboxen maken dit verhaal duidelijk.
Als dus al een samenvatting bestaat, en dan wordt via de tool Samenvatting gevraagd om eventueel een reeds opgemaakte samenvatting te herzien, waarbij nieuwe artikels netjes worden tussengeschoven.
Na het automatisch laten invoegen van de ontbrekende artikels aan de samenvatting moeten evenwel nog een aantal kleinigheden bijgestuurd worden. Onderstaande dialoogbox helpt de gebruiker dit te herinneren.
Foutafhandeling
Sinds de release 2004 bevattten de C3A-Extensies voor Excel een mechanisme van foutafhandeling. Op basis van feedback aan de hotline is deze foutafhandeling verder uitgebreid met een aantal specifieke probleemgevallen.
Opbouw samenvatting en prijsvergelijking
Reeds bij de voorgaande versie 2008 werd bij het aanmaken van een nieuwe samenvatting, op vraag van een aantal gebruikers, geopteerd om standaard een aantal extra kolommen in te voegen voor de verschillende aanbestedende aannemers. Waar vroeger per aannemer slechts 2 kolommen gedefinieerd worden, zijn nu 6 kolommen beschikbaar:
- Prijs: kolom met eerste lijst eenheidsprijzen van betreffende aannemer
- Afw. Hoeveelheid: kolom waarbij betreffende aannemer een voorstel tot afwijkende hoeveelheid kan signaleren.
- Prijs 2: kolom met tweede lijst prijzen indien aannemer bij 2de prijsronde aangepaste prijzen voorstelt.
- Totaal: kolom met totaalprijs per artikel voor betreffende aannemer
- % t.o.v. tot.: verhouding van totaalprijs van betreffende lijn t.o.v. totaalprijs van de aanbesteding
- % t.o.v. gem.: verhouding van totaalprijs t.o.v. gemiddelde totaalprijs voor de specifiek artikel
Opm.: gebruikers die sommige van deze extra kolommen niet wensen te gebruiken, kunnen er perfect voor opteren om deze kolommen onzichtbaar te plaatsen. Het is trouwens geen enkel probleem om dit zo in te stellen in het SM-template/sjabloon.
Prijsvergelijking
Bij het opmaken van een prijsvergelijking, zijn in de C3A-Extensies 2011 ook een aantal optimalisaties opgenomen:
- Indien de prijs voor een bepaald artikel “inbegrepen is in een andere post”, dan kan als eenheidsprijs “0” ingevuld worden. Bij het genereren van de prijsvergelijking wordt deze “0” vervolgens omgezet naar de formattering “inbegr.”
- Bij het activeren van een prijsvergelijking, worden de parameters van de prijsvergelijking nu ook automatisch netjes opgelijst onder de prijsvergelijkingstabel.
- Bij de aanzet van een nieuwe prijsvergelijking wordt nu vooraf gecheckt op automatisch ingevulde, gemiddelde prijzen van een vorige prijsvergelijking (nl. Format cells custom “xxxxx”). Deze cellen worden dan opnieuw leeg gemaakt zodat het gemiddelde ook opnieuw berekend en ingevuld wordt.
- De gemiddelde prijs kan naar keuze een rekenkundig gemiddelde of een gewogen gemiddelde zijn ...
Fig.: bestek genereren vanuit de meetstaat
Genereer automatisch bestek
Deze macro is heel handig voor bureaus die vertrekken van een meetstaat en op basis daarvan hun bestek selecteren. Immers, deze macro selecteert automatisch uw bestek vanuit een artikellijst in het Clipboard (afkomstig van een "copy" in de samenvattende meetstaat), waarin alle artikels die niet in die artikellijst voorkomen geschrapt worden.
Artikelcodes aanwezig in het clipboard die niet teruggevonden worden in uw modelbestek worden automatisch toegevoegd op het eind van uw bestek. Op die manier heeft u een extra controle en kan u ontbrekende artikels makkelijk verder aanvullen.
En de toekomst ?
Eén van de aspecten waar we in de (nabije) toekomst naar uitkijken, is het automatisch overbrengen van alle meetinfo uit onze REVIT BIM-modellen naar onze Excel-meetstaten. Daartoe werden de afgelopen jaren al heel wat voorbereidingen getroffen in de C3A-REVIT-Template , zoals de codering van alle materialen en objecten, én de voorbereide ScheduleViews in Revit. Deze ScheduleViews in REVIT kunnen eenvoudig geëxporteerd worden naar Excel-tabellen, maar enkele automatismen die dit automatisch in de goede structuur van onze Excel-meetstaten inschuiven én eventueel kunnen updaten indien het REVIT-model nog aangepast wordt, zouden ook weer een sprong vooruit zijn.
Wordt dus vervolgd …
In de marge
op Architect at Work, 5 en 6 mei 2011, kan je op de C3A-stand terecht voor een korte presentatie van deze nieuwe software !
In de periode febr/maart 2011 organiseerde C3A een hele reeks workshops waar samen méér dan tweehonderd C3A-Userclubleden de nieuwste C3A-Extensies 2011 aan het werk hebben gezien. De nieuwste versie van de C3A-Extensies voor Bestek- en Meetstaat wordt in een eerste fase trouwens exclusief beschikbaar gesteld aan C3A-Userclubleden die deze introductie-workshop of de tweedaagse basiscursus meevolgen, zodat dit met de nodige uitleg optimaal in gebruik kan genomen worden.
Zowel de applicatie als de workshop is gratis (inbegrepen in de C3A-lidgeldbijdrage), maar we verwachten dus wel enige inspanning (eens de C3A-workshop meevolgen) om deze tools beschikbaar te krijgen. Na deelname aan deze workshop worden deze C3A-tools via C3A.net downloadbaar beschikbaar gemaakt. Voor meer info betreffende de C3A-lastenboek-methodiek vernieuwingen, bekijk eens infobundel van deze C3A-workshops (opgelet: PDF van 6Mb)
Om de C3A-werkmethodiek én Word en Excel heel wat beter te leren kennen verwijzen we graag naar de regelmatig herhaalde tweedaagse C3A-Cursus Bestek & Meetstaat met Office