2010
3

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Start REVIT Architecture bij Howest, Bachelor Toegepaste Architectuur

juli 2010

Ondertussen zijn alle Hogescholen en Universiteiten afdeling Architectuur in Vlaanderen via C3A goed uitgerust met AutoCAD REVIT Architecture, én wordt deze BIM-oplossing steeds beter in de opleiding van architectuurstudenten geïntegreerd. Howest Brugge, Bachelor Toegepaste Architectuur, heeft dit alvast grondig aangepakt en kan nu met een ganse groep lectoren deze software optimaal overbrengen naar de Bachelors Toegepaste Architectuur. De resultaten die in dit eerste academiejaar met REVIT geboekt worden, zijn duidelijk...

Een unieke opleiding

Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen - campus in de Rijselstraat te Brugge (voorheen Simon Stevin), biedt al vele jaren een unieke opleiding Toegepaste Architectuur, met daarin een grondige IT-vorming voor Bachelors Toegepaste Architectuur. Tijdens de opleiding serveert Howest een uiterst gevarieerd en praktijkgericht lessenpakket. Aan de hand van projecten brengen enthousiaste en gemotiveerde lectoren heel wat praktische kennis en vaardigheden bij.

De basiscompetenties die de student nodig heeft om als directe medewerker van de architect autonoom te kunnen functioneren, worden uitgewerkt in de verschillende pijlers van de opleiding. Deze pijlercompetenties worden verder uitgesplitst in competenties per module. De competenties worden beschreven in de modulefiches. In de pijler Geïntegreerd Practicum worden geïntegreerde opdrachten voorzien, waarbij de inhoud van de andere modules zoveel mogelijk geïntegreerd worden in praktijkgerichte opdrachten.

Fig. : het enthousiaste team lectoren van de Bachelor Toegepaste Architectuur, met in ‘t midden Marc Jacobs, architect en opleidingscoördinator, zijn na de cursusreeks REVIT bij C3A ondertussen ook enthousiast over REVIT Architecture!

Practicums vormen de ruggengraat van de opleiding. Op hun fictief architectenbureau (het atelier TA) werken de studenten op laptops concrete projecten uit. Daarbij brengen ze de verworven kennis en vaardigheden van andere modules in de praktijk. Geleidelijk aan leren de studenten samenwerken met anderen, zoals het er ook in de praktijk aan toe gaat...

CAAD staat voor tekenen en visualiseren op computer, van beginneling tot specialist, van eerste schets tot videofilm. Er wordt o.a. gebruik gemaakt van Office, AutoCAD (2D en 3D), 3D Studio MAX, Adobe Photoshop, en vanaf dit academiejaar ook met REVIT. De studenten brengen de verworven kennis onmiddellijk in de praktijk in geïntegreerde opdrachten die inspelen op de architectuurprojecten. In het laatste semester is steeds een uitgebreide stage voorzien; de meeste afstuderenden kunnen op hun stageplaats blijven werken na hun studies.

Introductie REVIT Architecture

Vanaf dit academiejaar is ook REVIT Architecture als keuzevak erbij gekomen. Daar is wel een en ander aan vooraf gegaan ... In juni 2008 was architect en opleidingscoördinator Toegepaste Architectuur Marc Jacobs de eerste docent om via zo’n vijfdaagse cursusreeks bij C3A Revit te komen verkennen. Een jaar later, in augustus/september 2009, nam lector Johan Verleye de handschoen op, en reeds tijdens de introductiecursusreeks bij C3A startte Johan Verleye met een keuzevak REVIT voor de laatstejaars-studenten bij het begin van dit academiejaar 2009-2010. De 3e jaar-studenten mochten als keuzevak kiezen tussen Vectorworks en REVIT, en de overgrote meerderheid koos terecht voor REVIT Arch., met uitstekende resultaten.

Om deze oplossing optimaal te laten inburgeren bij alle docenten werd in januari 2010 een vijfdaagse cursusreeks REVIT bij C3A georganiseerd voor twaalf docenten van Howest Bachelor Toegepaste Architectuur: niet enkel de CAAD-docenten, maar ook de lectoren bouwtechnologie en de praktijkateliers volgden deze basiscursus REVIT. Gevolg is alvast dat het volledige docententeam een klare kijk gekregen heeft op het concept en de mogelijkheden van REVIT Architecture, en dat alle docenten samen tenvolle de studenten steunen in hun REVIT-ontdekking. Johan Verleye heeft ook al de tweedaagse C3A-cursus Revit Family Editing gevolgd, en kan ondertussen met beter inzicht de Revit Familie ook in de Hogeschool West-Vlaanderen laten groeien...

Vanaf volgend academiejaar is REVIT trouwens geen keuzevak meer, maar verplicht voor àlle studenten!

Cursusaanpak Johan Verleye

Het eerste jaar REVIT, met REVIT als keuzevak bij de laatstejaars, was eigenlijk een proefjaar. Na deze eerste positieve ervaring werd beslist dat REVIT de motor moet worden voor architectuur ontwerp en uitwerking, ook in de andere opleidingen. Ook werd snel beslist om REVIT vroeger in de opleiding te laten starten, zelfs in het eerste jaar op eenvoudige basis. Nu al wordt in het 4e semester (tweede helft van het tweede jaar opleiding) REVIT als keuzemodule “Modeling en Visualisatietechnieken” aangeboden, waar dit academiejaar zo’n 65 studenten (bijna alle 2e jaars) voor opteerden.

Als REVIT-opdracht wordt door de studenten een bestaande 3-gevelwoning als bouwdossier uitgewerkt, met de bedoeling geen nieuw ontwerp te moeten maken en een gekend project technisch nauwkeurig in REVIT Architecture uit te werken. Naar de toekomst toe denken de docenten eraan om het schoolgebouw van Howest eens helemaal met een groep studenten als een BIM-model uit te werken.

Eindwerk 2009-2010: Stedelijk Wonen Brussel

De opdracht kadert in een grootschalig stedenbouwkundig ontwerp; de inplanting van een HST-terminal op het voormalig rangeerstation van Schaarbeek. De studie die WEST8, een internationaal bureau gespecialiseerd in stedelijk ontwerp en landschapsarchitectuur, hiervan gemaakt heeft in opdracht van de NMBS voorziet onder andere in een uitbreiding van een zone voor stedelijk wonen in en aan het kanaal van Brussel als onderdeel van de geplande ontwikkelingen rond HST Noord.

De eigenlijke opgave situeert zich als studie binnen een grootschalig project, een bouwkundige realisatie met een niet traditioneel bouwsysteem, waarbij sterk ingespeeld wordt op actuele thema’s als energie-efficiënt bouwen, duurzaamheid en multi-generatie wonen.

Door de verschillende projectgroepen wordt in een eerste fase een voorstudie en uiteindelijk een voorontwerp gemaakt van een woonproject op een kunstmatig eiland in het kanaal waar betaalbare huisvesting met goede woonkwaliteit een plaats vindt. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar begrippen als energie-efficiëntie, duurzaam bouwen en multi-generatie wonen welke als een rode draad door de opleiding lopen. In een tweede fase van het project wordt door elke deelnemer afzonderlijk het ontwerp technisch nader gedetailleerd tot op het niveau van een uitvoeringsplan.

Eindwerk met REVIT Architecture door Annick Braspenning

Van elke student wordt verwacht ook individueel de (bouw-)technische uitwerking van de verschillende woonblokken uit te werken in uitvoeringsplannen en moeten zowel interieur als exterieur alsmede complexe technische details gevisualiseerd worden.

Annick Braspenning is één van de laatstejaars die uitstekende resultaten heeft neergelegd. In haar eindwerk “Groep E: More is More “ heeft Annick Braspenning kundig gebruik gemaakt van de door REVIT geboden mogelijkheden om duidelijke tekeningen te produceren. De uiteindelijke presentatie van plannen, snedes en zichten was zeer volledig én goed uitgewerkt in REVIT Architecture. Waar de standaard voorhanden zijnde voorstellingsmethodes te kort schoten, vulde zij aan met custom elementen en specifiek lijnwerk.

Fig. : detail in REVIT Arch.

Fig.: overzicht van dit omvangrijke eindwerk door Annick Braspenning; zie ook de achterkaft van deze C3A-Wijzer.

Het is hartverwarmend te zien dat ook de aanstormende generatie bouwprofessionals de meerwaarde van REVIT weet te exploiteren.

Fig.: achterkaft van deze C3A-Wijzer.