2008
3

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

Qfor kwaliteitslabel voor de C3A-Opleidingen

juli 2008

In het kader van de verlenging van onze accreditatie voor de BEA ondernemerschapsportefeuille van de Vlaamse Overheid werd C3A (en dan vooral ons opleidingsaanbod) via een kwaliteitsaudit door www.qfor.org doorgelicht via een "ClientScan" waarbij ook onze cursisten in detail naar hun mening ondervraagd werden. Via onze C3A-Website kan u het volledige rapport raadplegen...

Uiteraard hechten we bij C3A veel belang aan de kwaliteit van onze opleidingen én de tevredenheid van onze cursisten, maar het doet deugd als we ook van onze C3A-Userclubleden én van zo'n specifieke audit-organisatie dergelijke erkenning krijgen, via een uiterst positief rapport.

BEA Ondernemerschapsportefeuille

Aanleiding voor het Qfor onderzoek was de verderzetting van de accreditatie van de C3A-Opleidingen voor BEA. BEA staat voor "Budget voor opleiding, advies, mentorschap en kennis" en is de naam voor de geïntegreerde subsidiemaatregel waarmee kleine en middelgrote ondernemingen met steun van de Vlaamse overheid de ondernemerschaps-bevorderende diensten opleiding, advies, kennis en mentorschap kunnen inkopen. Deze maatregel kwam in de plaats van de maatregelen opleidings- en adviescheques. Kleine en middelgrote ondernemingen kunnen 35% steun ontvangen op de in aanmerking komende kosten. Deze subsidie kan enkel aangevraagd worden via het internet aangezien de aanvraag, verwerking, toekenning en beheer van de subsidie volledig gebeurt via een elektronische ondernemerschaps-portefeuille.

De overheidssteun via BEA is hoofdzakelijk gericht op het verbeteren van het huidige of toekomstige bedrijfsfunctioneren. Eén van de pijlers is het luik opleidingen, gevolgd door de werkenden in de onderneming met als doel om de vaardigheden, kennis en inzetbaarheid van de werknemers te verhogen. Om van deze steunmaatregel van 35% te kunnen genieten, moet het opleidingscentrum waar de opleidingen gevolgd worden erkend zijn als opleidingsverstrekker. Om zo’n erkenning te bekomen is één van de vereisten een kwaliteitscertificaat (zoals Qfor) van de dienstverlener.

Qfor ClientScan

Van opleidings- of consultingorganisaties worden steeds hogere kwaliteitseisen en meer garanties inzake professionalisme geëist. Qfor is een kwaliteitslabel dat gebaseerd is op klantentevredenheid over opleidingen en bijhorende dienstverlening. Het Qfor kwaliteitslabel is een Europees label dat enkel wordt toegekend aan training- en consultingorganisaties die aan strikte kwaliteitsnormen voldoen. Het Qfor-model biedt kwaliteitserkenning door een onafhankelijke derde partij, via de ClientScan methode met de focus op klantenperceptie. Aanvullend wordt via een module DataScan ook het profiel en de activiteiten van de opleidingsorganisatie in kaart gebracht en gevalideerd door de auditor.

De module ClientScan meet via een klantentevredenheidsonderzoek de kwaliteit van de dienstverlening zoals deze wordt ervaren door de klanten. Dit onderzoek wordt telefonisch uitgevoerd door de auditor op basis van een steekproefsgewijze selectie uit de volledige klantenlijst van de organisatie. Tijdens de interviews bevraagt de auditor de klanten over hun perceptie over de organisatie en de ontvangen dienstverlening. Tegelijkertijd peilt hij naar de tevredenheidsgraad van de klanten volgens een beproefde interviewmethodologie.

Bij deze nogal uitgebreide bevragingen komen allerlei aspecten aan bod, waaronder het voortraject, de uitvoering, de trainers, het natraject, relatiemanagement, administratie & logistiek, prijs-kwaliteitverhouding en algemene indruk.

Uitstekend resultaat : score 97% à 100%

Hoewel we er gerust in waren dat C3A de erkenning wel zou binnenhalen, was de feedback positiever dan verwacht. Met een score van 97 % op tevredenheid en 100 % op algemene indruk, haalde ons opleidingscentrum met de beste cijfers dit Qfor-certificaat.

De reacties van de geïnterviewde C3A-cursisten én het syntheseverslag van de auditor waren uiterst positief over allerlei aspecten van onze werking, vanaf het voortraject, de verzorgde uitvoering van onze opleidingen én de nazorg. Ook de auditor zelf was bijzonder gecharmeerd door het specifieke C3A-model via de C3A-Userclub met de diverse C3A-Services, waarmee we een echte toegevoegde waarde bieden voor onze sterk gespecialiseerde sector.

Nog bedankt aan de C3A-cursisten die allen heel positief gereageerd hebben op dit uitgebreide interview van de auditor!