2012
2

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

BIM met REVIT in de Architectuur-opleiding in Vlaanderen, met heel wat inbreng vanuit C3A.

april 2012

Al meer dan 25 jaar besteedt C3A veel aandacht aan de architectuur-opleidingssector in Vlaanderen, uiteraard met focus op het IT-aspect. Het onstaan van CAAA vanuit het Architectuurinstituut Sint Lucas Gent zal daar wel niet vreemd aan zijn… Regelmatig worden specifieke meetings voor de CAD-docenten in onze regio bij C3A georganiseerd, met de bedoeling de contacten tussen de docenten uit de verschillende opleidingsinstituten Architectuur te bevorderen. Aldus weten we ook beter wie met welke software en welke opleidingsprogramma’s daarrond aan de slag is bij de diverse architectuuropleidingen… 

C3A is daarbij o.a. de Autodesk AEC Academic Value Added Reseller voor de meeste opleidingsinstituten bouw, in nauwe samenwerking met de Educational Distributeur voor België (smash.be of digikids.be) én Autodesk zelf. 


Software voor Educatieve doeleinden 

fig.: de Free Software Download pagina, waar REVIT duidelijk op de eerste plaats staat …

De wereldwijde Autodesk Education Community bereikte een jaar geleden de kaap van 2 miljoen studenten-gebruikers (uit meer dan 20.000 scholen en meer dan 150 landen) maar momenteel staan meer dan 4 miljoen leden geregistreerd op de Autodesk Studenten-Portal... Via de specifieke Education Portaalsite http://students.autodesk.com voorziet Autodesk in heel wat faciliteiten:

  • gratis softwarelicenties, 
  • de recentste Autodesk Student Editions (ook al de 2013-versies) zijn er te downloaden na inloggen als student (onder voorwaarden, 36 maanden geldig,…) 
  • bespreken van projecten & delen van ontwerpideeën met andere studenten 
  • wereldwijd leren van anderen via de Education Community 
  • de laatste technologische trends in het eigen vakgebied ontdekken 
  • de aanwezige curricula gebruiken om te integreren in de opleidingen vele tutorials om een product beter in de vingers te krijgen 
  • nieuwe vrienden maken en… 
  • een job vinden tijdens én nà de studies
  • … 

Vooral de downloadbare gratis softwarelicenties vormen een belangrijk aantrekkingspunt voor alle studenten. De architectuur-sector in Vlaanderen scoort hier internationaal gezien heel sterk, in vergelijking met andere sectoren én andere regio’s in Europa. 

Niet enkel de Autodesk-software, maar ook de C3A-Extensies zijn (gratis) beschikbaar voor de studenten: op aanvraag bekomen architectuurstudenten een studenten-login op het C3A.net waar een apart luik opgezet werd voor de studenten en docenten… 


Training@C3A

Regelmatig zien we ook docenten én studenten van opleidingsinstituten bouw in de C3A-cursussen en workshops. Ook de leraars kunnen best up-to-date blijven met de snel evoluerende software, en ieder jaar zien we wel studenten die een of andere thesis rond CAD of BIM uitwerken en dan wat extra steun vanuit C3A meekrijgen (zoals het meevolgen van een of andere opleiding). 

docent Marc Knapen geeft uitleg bij de gepresenteerde REVIT-Realisaties van de studenten Architectuur
(foto febr. 2006).

De Provinciale Hogeschool Limburg, opleiding Architectuur, was één van de eerste die ook REVIT grondig in het lessenpakket vanaf de tweedejaars-architectuurstudenten opgenomen heeft, onder impuls van docent Marc Knapen. Op woensdag 8 febr. 2006 werd aan de PHL een REVIT-avond georganiseerd, waarbij aan de buitenwereld voor het eerst op indrukwekkende wijze geïllustreerd werd hoe ze via de meest revolutionaire BIM-software de studenten met architectuur leerden omgaan: zie het desbetreffende artikel in C3A-Wijzer 2006/2. 

Na die lancering in 2005 werd dit onderdeel in het lessenpakket nog sterker uitgebouwd!

Aan de opleiding architectuur van de Provinciale Hogeschool Limburg te Diepenbeek loopt het opleidingsonderdeel ‘CAAD’ over de drie bachelorjaren. Doel is studenten instrumenten aan te reiken waarmee ze in de ontwerpstudio’s ‘nog betere ontwerpen kunnen maken’ en zo tegelijkertijd een goed inzicht krijgen in de mogelijkheden en beperkingen van verschillende digitale grafische tools. Gezien het om een ontwerpopleiding gaat, wordt binnen CAAD vanaf het begin driedimensionaal gewerkt. In het eerste jaar worden ze vertrouwd gemaakt met 3D coomunicatietechnieken via SketchUp. Construeren is het sleutelbegrip in het tweede jaar caad. Studenten vertrekken van een bestaande woning en modelleren deze 3D in Revit. De nadruk ligt hier op inzicht in wat BIM is en op de correcte constructieve opbouw van het model, wat uiteindelijk resulteert in een volledig set bouwdossiertekeningen. 

Het gaat bij deze eerste stappen met BIM niet om een eigen ontwerp omdat tegelijkertijd Revit onder de knie krijgen én meteen een eigen gebouw ontwerpen te hoog gegrepen is. Belangrijk is dat elke student zijn/haar woning vooraf bezoekt om het constructief te doorgronden. De didactische meerwaarde van Revit is onder andere het noodzakelijk constructief inzicht in het gebouw: constructie en CAAD in een unieke combinatie. 

fig.: realisaties van laatstejaars-studenten Laurenz Van der Linden (boven) en Jason Slabbynck (onder), hun eerste realisatie met Revit als vb. … na vier beknopte cursusdagen door C3A/Jos Vandamme, aan het Hoger Instituut Sint Lucas te Gent 

Ook aan de Artesis Hogeschool Antwerpen, afdeling Architectuur, studeren ondertussen architecten af die al in hun tweede en derde jaar opleiding REVIT gezien hebben. Aan de Artesis Hogeschool is de impakt van de BIM-opleiding de afgelopen jaren steeds sterker geworden, daar heeft docent ontwerpwetenschappen Elsie De Vos voor gezorgd …. 

Onlangs stond nog een artikel te lezen in C3A-Wijzer rond de start van REVIT bij Howest, Bachelor Toegepaste Architectuur : zie het verhaal in C3A-Wijzer 2010/3 over deze uitstekende start met REVIT bij Howest te Brugge. Ook hier is “BIMMEN” met REVIT geen keuzevak meer, maar verplichte materie voor studenten vanaf het tweede jaar. 

Pas eind vorig jaar werd in de periode okt./nov./dec 2011 voor het eerst een Revit cursus (als keuzevak bij de elective “Smart Models”) verzorgd in Sint Lucas WENK te Gent. Dit was een keuzevak, aanvankelijk beperkt tot maximum 20 deelnemers (maar toch een dertigtal hebben de cursus meegevolgd) waaronder ook de twee docenten Kathy Corthals en Marijke Brondeel (die deze opleiding, verzorgd door C3A/Jos Vandamme,ook mogelijk gemaakt hebben). De cursus liep over twaalf vrijdagen van telkens drie x anderhalf uur les - in totaal toch een uitgebreide lessenreeks. Na de eerste vier vrijdagen (waarbij eigenlijk de standaard C3A-vijfdaagse basiscursus in hoog tempo doorgenomen werd), moesten de cursisten zelf over vier weken een eerste eigen project als oefening uitwerken. De laatste vier vrijdag-cursusdagen kwamen dan afwerkingstechnieken en specifieke extra’s aan bod, zoals introductie Family Editing, Phasing in Revit en de aanzet tot EPB-bouwdata-extractie. 

Op het recente bedrijvenforum werden de resultaten van deze cursus wat gedocumentariëerd, zie de beknopte presentatie via deze link. De resultaten én reacties waren alvast heel positief: na afloop van de cursus werd de cursisten gevraagd ofdat ze deze cursus zouden aanraden aan de medestudenten, en ofdat ze deze software in de latere praktijk zouden willen gebruiken, en op beide vragen werd 100% JA geantwoord … 


Student Expert initiatieven 

fig.: het StExNet

Autodesk heeft vorig jaar een www.studentexpert.net of StExNet gelanceerd, waar zowel Studenten als Docenten zich kunnen bewijzen als Expert. De Student Experts en Faculty Experts vormen een “elite-netwerk” van getalenteerde en enthousiaste design en engineering-studenten en docenten die een wederzijds gunstige relatie met Autodesk uitwerken. Zo’n studenten kunnen uitstekende assistenten zijn voor specifieke opleidingen, en kunnen rekenen op extra support van Autodesk en Autodesk partners. De Faculty Experts zijn dan de “VIP’s” in het StExNet. Een dergelijk aanpak blijkt zowel voor de studenten, de faculteit én voor Autodesk heel wat voordelen te bieden … 

Ook C3A (via arch. Jos Vandamme) is regelmatig (co) promotor van thesis-studenten die rond CAAD of BIM hun thesis uitwerken, en vanuit C3A wordt ook regelmatig beroep gedaan op “Student Experts” voor bepaalde projecten (cfr. de recent vernieuwde meubelen-bibliotheek waar een team van The School Of Arts te Gent, onder leiding van Tomas Navratil, heel nuttig werk werricht heeft. Lees meer over dit project via het artikel ivm de DesignMeubelenBib in C3A-Wijzer 20/3. 


Event engagement

fig.: op de SolarDecathlon webpagina van Ugent zijn alle details over dit project na te lezen.

C3A was consultancy partner voor het Gentse Team Ugent bij de Solar Decathlon 2011 wedstrijd. Gezien de Solar Decathlon organisatie een samenwerking tussen onderzoeksinstellingen en de industrie nastreeft, en omdat de te ontwerpen en realiseren woning volledig zelf dient gefinancierd te worden, werden allerlei sponsors en partners gezocht om dit project te steunen. Daarenboven waren Autodesk Revit en Autodesk 3ds Max de vereiste ontwerp-documentatie en visualisatie tools (verplicht door US Department of Energy ) om te worden gebruikt door alle teams. Vandaar dat C3A aangezocht werd om dit team te ondersteunen door het aanbieden van opleidingen rond deze software. 

Acht deelnemers uit het Team Belgium hebben (gratis) de basiscursus REVIT bij C3A gevolgd en ze hebben hun project als een BIM-model in Revit uitgewerkt. De deelnemers hebben daarbij ook begrepen dat deze REVIT-knowhow niet enkel voor dit Solar Decathlon project maar ook voor hun verdere loopbaan als ingenieur/architect nuttig konden gebruiken ! 

In maart 2012 organseerden de laatstejaars studenten architectuur van St Lucas WENK Gent nog hun jaarlijkse Bedrijvenforum. C3A was er natuurlijk ook weer present, en verzorgde (nu al vijf jaar op een rij) op de vooravond van de bedrijvenforum-namiddag een lezing rond IT in de vlaamse architectenpraktijk, en was uiteraard ook op het bedrijvenforum zelf aktief om geïnteresseerden weer wat wijzer te maken. 


Netwerken 

Goede contacten tussen de industrie, de architectenpraktijk en de docenten en studenten uit de opleidingsinstituten werpt zeker zijn vruchten af voor alle partijen. Op de recentste Edu-meeting bij C3A kwam o.a. Stefan Boeykens (KUL) en Rik Saey (Kaho SL Gent) het OOF project 2011/24 toelichten. Dit gaat over “Communicatie en beheer van digitale gebouwinformatie in een multidisciplinair team tijdens het bouwproces”. Bij zo’n project is niet allen BIM (en Revit) belangrijk, maar de samenwerking tussen alle partners in een bouwteam, tussen de mensen die het uiteindelijk moeten doen, speelt daar nog meer een hoofdrol. Vandaar dat C3A met de C3A-Userclub én de reeds beschikbare IT-vaardigheden daar ook graag aandacht aan besteedt! 



In de marge

De meeste opleidingsinstituten Architectuur en Bouw-ontwerpers in Vlaanderen zijn bij de C3A-Userclub aangesloten. Goede contacten tussen de industrie, de architectenpraktijk en de docenten en studenten uit de opleidingsinstituten werpt zeker zijn vruchten af voor alle partijen.