C3A Wijzerartikel
Dit artikel verscheen in de C3A wijzer
Autodesk 3ds MAX Design 2011
In voorgaande C3A-Wijzer was al een artikel geplaatst rond de 3ds MAX Design Connection Extension, wat een Subscription Plugin was voor de release 2010, met faciliteiten die nu natuurlijk ook in deze release 11 beschikbaar ziten. Maar er zijn nog een hele reeks andere vernieuwingen die vooral ook de CAD- en REVIT-gebruikers zullen aanspreken!
Real Time Rendering
De Ribbon in 3ds MAX Design 2011 is uitgebreid met een Object Paint Tab. Met behulp van deze nieuwe Object Paint is het mogelijk om bijvoorbeeld vegetatie te schilderen (painten) op een gebouw wat in Revit Architecture is ontworpen.
Specifieke 3ds MAX Design 2011 3D-texturen die voorheen alleen zichtbaar werden tijdens het renderen worden nu in real-time getoond in de 3ds MAX Design viewport wat veel testrendering tijd zal schelen. Om de rendering nog vele malen sneller te doen, kan 3ds MAX Design 2011 gebruik maken van zowel de CPU (processor van de computer) alsmede de GPU (processor van de grafische kaart). De rendertijden worden hierdoor extreem kort zodra deze nieuwe Quicksilver Hardware Renderer wordt geactiveerd.
Autodesk® FBX® File Link met Autodesk® Revit® Architecture
In deze nieuwe release kunnen Revit Architecture bestanden via FBX File Linking gekoppeld worden met 3ds MAX Design 2011. Zodra men in Revit een aanpassing doet in het bouwkundig model wordt dit dan direct automatisch aangepast in 3ds MAX Design 2011.
Het samenstellen of napluizen van een materiaal wat via Revit Architecture naar binnen gekomen is in 3ds MAX Design 2011 wordt erg gemakkelijk door de nieuwe Material Editor genaamd Slate. Slate is een zogenaamde Node Based Material Editor waarmee men in een duidelijk overzicht via blokjes en lijnen die met elkaar verbonden zijn ziet hoe een materiaal is opgebouwd. Uiteraard bestaat er ook nog steeds de oude Material Editor. De materialen die uit Revit Architecture komen, zijn uiteraard 100% compatibel met de materialen in 3ds MAX Design maar ook in Maya, AutoCAD en Inventor. Autodesk heeft namelijk de Autodesk Material Library gemaakt die in alle genoemde producten is verwerkt. Hierdoor ontstaat er een zeer goede uitwisseling tussen al deze producten.
Google® SketchUp™ Importer
De import van Google Sketchup bestanden was al geregeld voor de gebruikers die een Subscription Contract hadden maar dit is nu standaard in 3ds MAX Design voor iedereen beschikbaar. Bij het importeren van het bestand zal 3ds MAX (Design) volledig alle texturen uit het SketchUp model halen en deze automatisch plaatsen in de juiste map van het actieve 3ds MAX (Design) project. Vervolgens maakt 3ds MAX (Design) volledig automatisch een Mental Ray daylight systeem aan en wordt de actieve camera vanuit het SketchUp model geïmporteerd. Hierdoor kan men direct gaan renderen.
Ook het importeren van Alias wire bestanden wordt nu standaard ondersteund. Een uitbreiding die er voor de subscription houders echter weer exclusief aan zit te komen is Dynamite VSP die tegenwoordig is omgedoopt tot de Autodesk Civil Visualization Extension. Deze extra uitbreiding is de koppeling zoals de naam al doet vermoeden tussen Autodesk Civil en 3ds MAX Design 2011.
Naast deze zeer korte opsomming van enkele nieuwe mogelijkheden bevat 3ds MAX Design nog extra software zoals bijvoorbeeld 3ds MAX Composite. 3ds MAX Composite is een high end compositor waardoor men niet snel meer naar Adobe After Effects zal grijpen!
door Jean-Pierre van Gastel Freelance C3A-docent 3ds MAX Design