2010
1

C3A Wijzerartikel

Dit artikel verscheen in de C3A wijzer

3ds MAX Design 2010 Connection Extension

januari 2010

3ds MAX Design 2010 bevat heel wat meer mogelijkheden tov de voorgaande versie. Niet enkel vele nieuwe grafische features, maar ook de samenwerkingsmogelijkheden met andere software worden steeds verder geoptimaliseerd. Vooral de uitwisselbaarheid met SketchUp PRO, AutoCAD en REVIT blijkt voor vele C3A-Userclubleden heel aantrekkelijk.

3ds MAX Design 2010 Connections

3ds MAX Design wordt meer en meer gebruikt door ontwerpvisualisatie professionals die op een snelle en hoge kwaliteit hun ontwerp willen communiceren. 3ds MAX is zeker niet alleen maar bedoeld voor het maken van mooie afbeeldingen en of filmpjes, maar kan ook ingezet worden om lichtberekeningen te doen die voldoen aan de LEED certificatie. De samensmelting van 3ds MAX Design 2010 met de overige Autodesk producten gaat steeds sneller. Zo is er inmiddels voor de 3ds MAX (Design) gebruikers die een subscriptioncontract hebben afgesloten met Autodesk een uitbreiding in de vorm van de Connection Extension plug-in. Deze plug-in is gratis te downloaden vanuit het Autodesk Subscription Center en voegt drie belangrijke onderdelen toe in 3ds MAX (Design).

SketchUp Importeren

Over de hele wereld wordt er heel veel met Google SketchUp gewerkt. SketchUp is enorm populair geworden omdat het gemakkelijk is om er iets mee te maken en bovendien is het gratis software. Uiteraard heeft SketchUp zijn beperkingen en is een stap naar bijvoorbeeld 3ds MAX (Design) dan snel gewenst.

Op het Google Warehouse (http://sketchup.google.com/3dwarehouse) zijn ongelooflijk veel gratis 3D modellen te vinden van gebouwen over de hele wereld. Elke SketchUp gebruiker kan namelijk zijn of haar 3D modellen plaatsen in het Google Warehouse. Deze bestanden in het SketchUp formaat (.skp) zijn met behulp van de Connection Extension direct in te lezen in 3ds MAX (Design). Bij het importeren van het bestand zal 3ds MAX (Design) volledig alle texturen uit het SketchUp model halen en deze automatisch plaatsen in de juiste map van het actieve 3ds MAX (Design) project. Vervolgens maakt 3ds MAX (Design) volledig automatisch een Mental Ray daylight systeem aan en wordt de actieve camera vanuit het SketchUp model geïmporteerd. Hierdoor kan men direct gaan renderen (zie figuur).

Acis Solids

3ds MAX (Design) wist in het verleden niet om te gaan met Solids die gemaakt waren in AutoCAD, Inventor of Revit gebaseerde producten. Ook het exporteren vanuit 3ds MAX (Design) verliep niet echt vlekkeloos. Nu was de uitwisseling sinds de introductie van Autodesk 2010 gebaseerde producten al beter dan ooit tevoren geworden vanwege de nieuwe Mesh Modeling mogelijkheden in AutoCAD en Revit maar het was duidelijk nog niet helemaal af. Een 3D Object gemaakt in 3ds MAX (Design) wat vervolgens als .DWG bestand wordt geëxporteerd naar AutoCAD of Revit wordt tegenwoordig immers een zogenaamd 3D Mesh object. Een 3D Mesh Object bevat echter de volledige triangulatie en die is er niet uit te krijgen. Dus het snel plaatsen van bijvoorbeeld een Curtain Wall systeem behoorde niet tot de mogelijkheden.

Na de installatie van de Connection Extension voor 3ds MAX (Design) komt er automatisch een nieuw en voor 3ds MAX (Design) uniek formaat bij. Namelijk het .acis bestand waarin Solids in opgeslagen kunnen worden. Zo kunnen 3D modellen uit bijvoorbeeld Inventor, AutoCAD en Revit gebaseerde producten veel eenvoudiger worden ingelezen. Dit worden dan geen Editable Meshes meer wat in het verleden wel het geval was. Het nieuwe object type wat hiervoor gebruikt wordt zijn de zogenaamde Body Objects. Nog veel interessanter wordt het nu om een conceptueel model gemaakt in 3ds MAX (Design) weg te schrijven naar een .acis bestand zodat dit als volwaardige Solid informatie het CAD systeem binnenkomt. De standaard 3ds MAX (Design) primitieven worden allemaal al automatisch herkend en omgezet naar mooie schone Solids zonder zichtbare triangulatie.

Perfect dus te gebruiken in de Mass Modeler van Revit. Om met Modifiers in 3ds MAX zoals een Bend, Twist, Taper, FFD conceptueel te ontwerpen dient een 3ds MAX primitieve eerst omgezet te worden naar een zogenaamd Body Object. Dit kan automatisch gebeuren door via het Body Objects er een Body Object van te maken. Het resultaat is een complexe vorm die direct gebruikt kan worden in het CAD systeem (zie figuur).

OpenEXR met meerdere kanalen

OpenEXR is een bestandsformaat waarin een rendering kan worden opgeslagen. Het OpenEXR formaat is ooit ontwikkeld door Industrial Light & Magic die iedereen eigenlijk wel kent van de speciale effecten in Star Wars. Sinds 3ds MAX versie 8 is het mogelijk om een rendering op te slaan als .EXR formaat. Een OpenEXR bestand kan alle kleurinformatie bevatten die gerenderd wordt met behulp van Mental Ray. Een openEXR bestand kan concreet maar liefst 32 bit kleur per kanaal (Rood, Groen en Blauw) bevatten. Ter vergelijking een rendering opgeslagen in een .jpg bestandsformaat bevat maximaal 8 bit kleur per kanaal. Een enorm verlies dus van kleurinformatie en om die reden is het af te raden als kleurinformatie belangrijk is om een rendering te bewaren in het .jpg bestandsformaat.

Nieuwe mogelijkheden na de installatie van de Connection Extension hebben te maken met het feit dat er meerdere kanalen met informatie opgeslagen kunnen worden in het OpenEXR bestand. Zo kan men door gebruik te maken van Render Elements zowel de reflectie, direct en indirect licht, diffuse kleur, schaduw, ambient occlusion enzovoorts als aparte lagen opslaan in het OpenEXR formaat (Afbeelding 3). Zodoende kan men later in een compositieprogramma zoals Autodesk Toxik deze informatie snel aanpassen zonder alles opnieuw uit te hoeven renderen. Adobe Photoshop kan overigens ook OpenEXR bestanden inlezen maar dan alleen met CS4 of met een specifieke plug-in als men CS3 nog gebruikt.

Zoals waarschijnlijk goed duidelijk is, heeft de nieuwe Connection Extension voor 3ds MAX (Design) alles te maken met het uitwisselen van diverse bestandsformaten. Diegene die geen Subscription hebben zullen dus hoogstwaarschijnlijk moeten wachten tot de volgende versie van 3ds MAX (Design) uit gaat komen.

door Jean-Pierre Van Gastel